Gunnars Garage

 

 

 

Specialistkompetens för Lotus och Caterham Seven sedan 1974

 

 

 

 

 

Startsida
Kontakt
Gunnar
Beg. Till Salu
Prislista
Verkstad
Klubbar
Replikor
Reservdelar

 




 

Verkstad

Under årens lopp har mycket service och många små reparationer blivit gjorda.

Här kommer några större:


Här ett exempel på när det är av ekonomiska själ inte aktuellt med reparation.
Det blev inlösen och skrot.
Hög fart, nyanlagd asfalt med lite regn på och en stor lönn blev slutet.
Även 7 år gamla R-däck bidrog troligtvis till denna tragiska olycka.



Föraren missbedömde omkörningssträckan och trasslade in sig mellan wireräcket och en lastbil.
Drivlinan och inredning var intakt (liksom föraren).

 


Här behövdes det nytt chassi och nya hjulställ. Bilen blev som ny igen.
Tack vare att bilen var nästan ny när det hände och att Försäkringsbolaget
(Moderna försäkringar) var tillmötesgående så kunde bilen byggas upp igen.



En sist tur innan bilen skulle ställas in i garaget före vintern.
27 år gamla däck fick inget fäste på den kalla o fuktiga asfalten och det här blev resultatet.
Föraren klarade sig tack vare hjälm och säkerhetsbälte.


Nytt chassi från ARCH och allt utvändigt bytt bilen blev som ny igen.
Försäkring bolaget var inte helt o hållet med på en reparation så det var sega
förhandlingar om reparation /skrotning.

 


Den här helrenoveringen av en Lotus Seven S3 1968 gjordes därför att bilen var
gammal, rostig o utsliten. Ingen del lämnades o-rörd. Lägg märke till dom idag
ovanliga JP-fälgarna tillverkade i Eskilstuna på 60 talet.


Bilen är ingen Lotus Seven SS men det var en tidstypisk modifiering att montera i en
TC motor. Motorn flyttades till baka 1 1/4" något som Lotus inte gjorde på SS:en.
Men så här passade den bättre.


Nytt, nytt och nytt.

 

 

 

Utöver dom här stora skadorna så har det förekommet flera avåkningar och mindre
skador. Det finns en gemensam detalj för flera av tillbuden/olyckorna:

Kombinationen av kall/fuktig vägbana och gamla R-däck på en lätt bil.
Vanliga däck anses av branschen ha 10 års livslängd oberoende av körsträcka.

R-däcken har mycket kortare liv bara 2-3 år och ska helst slitas ut första sommaren.
Många däckhandlare har inga betänkligheter när det gäller att sälja okörda däck
som är gamla, acceptera inte motiveringen att dom legat hemma i kylskåpet i 4 år!

Hur vet men då när däcken är tillverkade?
https://www.dackinfo.se/byte-och-lagring/alder-pa-dack/
ger besked.Är däcken gamla så köp dom inte. Överväg om du verkligen måste ha R-däck?
Dom är avsedda att köras med på bana, välj istället ett standarddäck med mjukt
gummi så greppar dom bättre även i regn.

Titta nu en gång till på den röda bilen längst upp på sidan och gå sedan ut i garaget
o kolla dina däck! Jag vill inte åka o hämta fler vrak med gula filtar i!