Caterham Sweden AB | ||||
|
Caterham är originalet. Rätten till Seven köptes av Caterham från Lotus 1973. SEVEN och 7 är registrerade varumärke som ägs av Caterham Cars LTD. |
|||
|
|
|||
Startsida Kontakt Gunnar Prislista Till salu Bilder Nyheter Verkstad E-postlista Aktiviteter Reservdelar |
Registrering Enklaste sättet att registrera en Caterham i Sverige borde vara som färdigbyggd bil från fabriken såsom sker över hela EU. Men eftersom Sverige inte har godtagit EU:s avgasbestämmelse så är det stopp den vägen och den svenska marknaden är för liten för att kosta på avgascertifiering. Övriga bestämmelser som krockprov med mera är också ett hinder. Registreringsformen som används inom EU är en special form som kallas ”low volume approval” Caterhan Seven har inte ”full EU approval”. Detta gör att det även är svårt att registrera en beg. Caterham från annat EU land ( det finns dock några beg.Caterham Seven registrerade i Sverige på detta vis men det är så osäkert att det är inte rekommendabelt) Det kan också vara bra att veta att ett ”amatörbyggt fordon” inte kan flyttas mellan olika EU länder. En Engelsk Q –reg. innebär ”SVA approval” dvs. amatörbyggt fordon.
Enklaste sättet att registrera en Caterham Seven är alltså som tidigare, amatörbyggt fordon.
Historik: Möjligheten att registrera en egen tillverkad bil eller MC har funnits sedan början av 80-talet. Med amatörbyggt fordon avses ett fordon byggt av ägaren för eget bruk. Besiktningen hos Svensk Bilprovning (ASB) kompletteras med besiktning hos Svenska Fordonsbyggares Riksorganisation (SFRO). Säkerhet och miljökrav är i princip tillbaka på årsmodell -68, men helt utan begränsningar är inte byggandet. Ett amatörbyggt fordon kan få ha dokumenterad motoreffekt på 15Kw/100kg tjänstevikt.. Det går alltså inte komma till ASB/SFRO med en vikt på 500 kg och en motoreffekt på 250 Hkr. Hur motoreffekten skall dokumenteras och beräknas, har varierat lite med olika bilprovare. Slå omedelbart också ur hågen att importera en färdigbyggd bil, demontera den och sedan börja om. Följ de grundläggande bestämmelserna så går bygget bra. Tidigare var sk. Kit Cars egentligen inte godkända som amatörbyggda fordon men bedömningen har ändrats. För en Caterham gäller att chassit får vara färdigt med pånitade aluminiumplåtar, men förmonterade detaljer som bromsar och elsystem får inte finnas. Men detta inskränker byggandet till ett rent monteringsarbete.
Vågsedel och godkänt bullerprov och ev. kvitto på inköpta delar skall också finnas med. Varje registrering är unik och det går inte att hänvisa till att andra liknande bilar har registrerats. Därför är det viktigt att du själv försäkrar dig om att det du tänker bygga går att registrera. Kostnaden för att registrera ett amatörbyggt fordon uppgår till ca 12-14 000:- ( i dispansavgifter till Naturvårdsverket, avgift till SFRO, avgift till ASB, kostnader för vägning, bullerprov mm ).
|
|
||
|