Caterham Sweden AB  

 

  Caterham är originalet. Rätten till Seven köptes av Caterham från Lotus 1973.
SEVEN och 7 är registrerade varumärke som ägs av Caterham Cars LTD
.
 

 

 

 

 

Startsida
Kontakt
Gunnar
Prislista
Till salu
Bilder
Nyheter
Verkstad
E-postlista
Aktiviteter
Reservdelar

Registrering

Enklaste sättet att registrera en Caterham i Sverige borde vara som färdigbyggd bil från fabriken såsom sker över hela EU. Men eftersom Sverige inte har godtagit EU:s avgasbestämmelse så är det stopp den vägen och den svenska marknaden är för liten för att kosta på avgascertifiering. Övriga bestämmelser som krockprov med mera är också ett hinder.

Registreringsformen som används inom EU är en special form som kallas ”low volume approval” Caterhan Seven har inte ”full EU approval”. Detta gör att det även är svårt att registrera en beg. Caterham från annat EU land ( det finns dock några beg.Caterham Seven registrerade i Sverige på detta vis men det är så osäkert att det är inte rekommendabelt)

Det kan också vara bra att veta att ett ”amatörbyggt fordon” inte kan flyttas mellan olika EU länder. En Engelsk Q –reg. innebär ”SVA approval” dvs. amatörbyggt fordon.


Import av Caterham som flyttgods är möjligt om den varit registrerad på ägaren i minst två år, sedan är det fritt fram för vad som helst. Tullverket ger vidare besked.

Enklaste sättet att registrera en Caterham Seven är alltså som tidigare, amatörbyggt fordon.


Vad är då ett amatörbyggt fordon och hur går registreringen till?

Historik: Möjligheten att registrera en egen tillverkad bil eller MC har funnits sedan början av 80-talet. Med amatörbyggt fordon avses ett fordon byggt av ägaren för eget bruk. Besiktningen hos Svensk Bilprovning (ASB) kompletteras med besiktning hos Svenska Fordonsbyggares Riksorganisation (SFRO). Säkerhet och miljökrav är i princip tillbaka på årsmodell -68, men helt utan begränsningar är inte byggandet.

Ett amatörbyggt fordon kan få ha dokumenterad motoreffekt på 15Kw/100kg tjänstevikt.. Det går alltså inte komma till ASB/SFRO med en vikt på 500 kg och en motoreffekt på 250 Hkr. Hur motoreffekten skall dokumenteras och beräknas, har varierat lite med olika bilprovare. Slå omedelbart också ur hågen att importera en färdigbyggd bil, demontera den och sedan börja om. Följ de grundläggande bestämmelserna så går bygget bra. Tidigare var sk. Kit Cars egentligen inte godkända som amatörbyggda fordon men bedömningen har ändrats. För en Caterham gäller att chassit får vara färdigt med pånitade aluminiumplåtar, men förmonterade detaljer som bromsar och elsystem får inte finnas. Men detta inskränker byggandet till ett rent monteringsarbete.


Byggandet av ett amatörbyggt fordon innebär en hel del kontakter med myndigheter. Mitt råd är att börja hos din favoritbilprovare, det är ju ändå han som i slutändan ska godkänna ditt bygge. Han kan oftast rekommendera en SFRO besiktigare som han litar på. Givetvis kontaktar man bilprovningen som har besiktigat Caterham förut, det är enklast så. Kom ihåg att i denna snåriga djungel är SFRO mannen din bästa vän. Här är litet schema för registrering.


1 - Besiktning av SFRO före byggstart eller när chassit och hjulupphängning är klara.
2 - Besiktning av SFRO med färdig bil för provkörning.
3 - Buller test hos SFRO eller ASB.
4 - Besiktning av ASB.
5 - Eventuell ombesiktning av ASB.


Till den andra SFRO besiktningen skall det finnas en teknisk beskrivning med alla uppgifter. Till ASB skall pappren och godkännandet från SFRO finnas med.

Vågsedel och godkänt bullerprov och ev. kvitto på inköpta delar skall också finnas med. Varje registrering är unik och det går inte att hänvisa till att andra liknande bilar har registrerats. Därför är det viktigt att du själv försäkrar dig om att det du tänker bygga går att registrera. Kostnaden för att registrera ett amatörbyggt fordon uppgår till ca 12-14 000:- ( i dispansavgifter till Naturvårdsverket, avgift till SFRO, avgift till ASB, kostnader för vägning, bullerprov mm ).

www.sfro.com

 

« Tidigare - Nästa »