Caterham Sweden AB  

 

  Caterham är originalet. Rätten till Seven köptes av Caterham från Lotus 1973.
SEVEN och 7 är registrerade varumärke som ägs av Caterham Cars LTD
.
 

 

 

 

 

Startsida
Kontakt
Gunnar
Prislista
Till salu
Bilder
Nyheter
Verkstad
E-postlista
Aktiviteter
Reservdelar
Kopiorna!

Det går inte att sända ut en sådan här information utan att nämna kopiorna. Lotus Seven och senare Caterham Seven har alltid haft en mängd kopior efter sig. Första kopietillverkaren var Marcos som tillverkade några få kopior på Lotus Six, men som sedan kom på bättre tankar.

Idag finns kopietillverkade både i England och i andra länder. Caterham har i internationell domstol fått fastställt att Caterham har rätten till en bil som heter Seven och har det exakta utseendet som en Caterham. Ändras namnet och utseendet så är det helt OK, som tex. Donkervort eller Westfield har gjort. Det tycks också bara vara dessa tillverkare, som bara låter sig inspireras av utseendet och inte kopierar (båda blev tvingade i domstol), som överlever på sikt. Ytterliggare ett 20-tal tillverkare finns, mer eller mindre seriösa, som försöker rida på Caterhams framgångsvåg. Det är också tänkvärt att namnen ”Lotus”, ”Super Seven”, ”Seven” är registrerade varumärken som ägs av Lotus resp. Caterham Cars.


Varning! Det annonseras ibland i div. motortidskrifter om Lotus Seven: ”ny, nästan färdig”. Vid kontroll visare det sig att det är ingen Lotus/Caterham/Seven utan en Kalle Svensson special eller en ram från en Rush, Pegasus, Robin Hood, Wesfild , Ester, eller någon annan tillverkare med diverse delare. Ibland annonseras även färdiga kopiebilar ut som Lotus/Caterham/Seven och i annonsen framgår det inte att det är en kopia. Ta reda på chassinummer och kontakta mig eller Lotus Super Seven Klubben före köp. Många av de här bilarna är till salu just därför att de är kopior.


Men varför säljs det då kopiebilar redan innan de är färdiga eller strax därefter? Vanligaste orsaken till att bygget avbryts är av ekonomiska skäl. Bilen som bara skulle kosta 25000:- är snart uppe i 50-75000:- och är fortfarande långt ifrån färdig.

När sedan rattaxeln går rakt igenom motorblocket ger många upp. Skulle bilen bli färdig är den oftast till salu inom ett år, varför kan jag bara spekulera om.

Många har lockats att starta byggen efter att ha läst Rod Chapions bok ”Build your own sportcar for as little as £250”. Jag anser boken som ren bluff, möjligtvis går det att få ihop ett renoveringsprojekt för 50 000 :- exklusive registreringskostnad.

Inofficiella siffror från SFRO antyder att 50 % av påbörjade bilprojekt försvinner redan vid 1:a besiktning. Ytterliggare byggen försvinner sedan redan innan de är registrerade och besiktigade. Ca 75% av påbörjade byggen blir aldrig färdiga. Detta visar hur svårt och oöverskådligt det är att bygga sig en egenhändigt konstruerad bil. Ingen av de Caterham byggsatser jag sålt här i Sverige har blivit stående halvfärdiga och alla utom en med den ursprungliga köparen vid ratten, när bilen är klar. En byggare var så nöjd med sin Caterham Seven så efter åtta år byggde han sig en ny för att få det senaste i Caterham teknologi. Själv har jag byggt mig tre stycken, alla helt olika.

I det här avsnittet pratar jag givetvis lite i egen sak. Ta och övertyga dig själv genom att ringa någon av de Sevenkopiorna som finns utannonserade.

 

Framgångsrika produkter kopieras ofta. Caterham har vid ett flertal tillfällen i internationell domstol bevisat att endast Caterham har rätt till Seven. Här förstörs på order av domstol ramar, jiggar och formar till en Syd Afrikansk kopia.

 

 

 

« Tidigare - Nästa »